Malmgård kartanokierros 16.5.2023

Täysi bussillinen kahden yhdistyksen väkeä teki retken Malmgårdin kartanoon sekä Brunbergin makeistehtaalle ja teetee SHOPiin Porvooseen.

Järvenpään Martat järjesti retken Malmgårdin kartanoon Loviisaan 16.5.2023 ja kutsui Terveyskasvatusseuran jäseniä mukaan yhteiselle retkelle.

Historiallinen ja vaikuttava Malmgårdin kartano löytyy Loviisasta, entisen Pernajan kunnan alueelta, jonka juuret juontavat aina 1600-luvulle saakka.

Kävimme kierroksella Malmgårdin linnassa, jossa yksityiskotia esitteli kreivi Henrik Creutz. Upea v. 1885 valmistunut kartano, jossa 50 huonetta. Ihailimme kauniita kattomaa-lauksia ja tauluja, täytettyjä eläimiä, hirvenpäästä - pöllöihin.

Kartanon puodista ostimme jauhoja, ryyniä, pastaa, ruokaöljyä ym. ja kaikki tuotteet olivat luomua.  Myös panimon omaa siideriä oli myynnissä. Täällä nautimme kahvin/pullan.

Porvoossa kävimme Brumbergilla tekemässä makeat ostokset ja kutojat pääsivät käsityöliike teetee SHOPIssa ostamaan ja ihastelemaan monipuolista lankavalikoimaa ja uusia neulemalleja.

Maukkaan lounaan söimme Lounas ravintola Fabrikenin seisovasta pöydästä.
JTKS:n retkivastaavana oli Hilkka Leinonen

Valokuvat Eila Lepistö ja Anu Jouppi